Measures of silence. Meter, voice and symbology in María José Flores Requejo’s poetry

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17398/2660-7301.45.237

Keywords:

María José Flores Requejo, poetry of silence, literary field, metrics, enunciation level, symbology

Abstract

This article analyzes some aesthetic keys in the poetry of María José Flores Requejo (Burguillos del Cerro, 1963) pointing out the modulations that link her work to the rich –but discontinuous– tradition of the Poetry of Silence. After contextualizing her work in the hectic cultural atmosphere of the eighties around the Faculty of Humanities in the University of Extremadura, three aspects that acquire special relevance in her rhetoric are studied: the craft of versification, the level of lyrical enunciation and the symbolic spectrum on which it is based. As a main conclusion, the poetry of the Extremaduran author starts from the rhetorical lines of silent aesthetics and, aware of that heritage, she takes that lyrical current one step further in a fertile tension between tradition and originality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMORÓS, A. (1991): La palabra del silencio (la función del silencio en la poesía a partir de 1969). Madrid: UCM.

BARTHES, R. (1968): El susurro del lenguaje. Barcelona: Paidós.

BOURDIEU, P. (1995): Las reglas del arte. Génesis y estructura del campo literario. Barcelona: Anagrama.

CAMPOS PÁMPANO, Á. (1985): Los nombres del mar. Poesía portuguesa 1974-1984. Mérida: Editora Regional de Extremadura.

CRESPO, Á. (1961): Antología de la nueva poesía portuguesa. Madrid: Adonais.

CRESPO, Á. (1982): Antología de la poesía portuguesa contemporánea. Madrid: Júcar.

FOUCAULT, M. (1968): «¿Qu’est-ce qu’un auteur?». Bulletin de la Societé française de Philosophie, 64, 73-104.

GUERRERO, A. (1984): «De tu nombre y la tierra o la estética de los orígenes». Flores Requejo, 1984: 9-14.

HELGUETA MANSO, J. (2020): «Indagación y rito: enunciaciones del silencio en Ada Salas y Marta López Villar». Studia Iberica et Americana: journal of iberian and Latin American literary and cultural studies, 7, 175-191.

LAKOFF, G. y JOHNSON, M. (1986): Metáforas de la vida cotidiana. Madrid: Cátedra.

LANGBAUM, R. (1996): La poesía de la experiencia. El monólogo dramático en la tradición literaria moderna. Granada: Comares.

LAMA, M. Á. (2005): «La poesía de María José Flores: el cuerpo y la palabra». Flores Requejo, 2005: 9-16.

LEVIN, S. R. (1974): Estructuras lingüísticas en la poesía. Madrid: Cátedra.

PERETTI DELLA ROCCA, C. (1989): Jacques Derrida. Texto y deconstrucción. Madrid: Anthropos.

PÉREZ PAREJO, R. et al. (2013): «El silencio después de Paderborn». Ínsula, 795, 7-12.

POZUELO YVANCOS, J. M. (1988): Teoría del lenguaje literario. Madrid: Taurus.

SÁNCHEZ MOREIRAS, M. (1999): «Vacío y plenitud: el silencio poético entre la lexis y el logos». Voz y letra, 10.2, 111-130.

SONTAG, S. (1967): Estilos radicales. Barcelona: Muchnik.

STEINER, G. (1982): Lenguaje y silencio. Ensayos sobre la literatura, el lenguaje y lo inhumano. México: Gedisa.

THIEM, A. (2015). «Entrevista a María José Flores». Sin editar.

Downloads

Published

2022-07-04

How to Cite

Pérez Parejo, Ramón. 2022. “Measures of Silence. Meter, Voice and Symbology in María José Flores Requejo’s Poetry”. Anuario De Estudios Filológicos 45 (July): 237-60. https://doi.org/10.17398/2660-7301.45.237.