The theatre of García Lorca in the film of Pedro Almodóvar: Doña Rosita the Spinster and Parallel Mothers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17398/2660-7301.45.33

Keywords:

Federico García Lorca, Pedro Almodóvar, intertextuality, symbol, historical memory

Abstract

This work analyzes the presence of Federico García Lorca’s theatre in Pedro Almodóvar’s Parallel Mothers. The reference to Doña Rosita the Spinster in the film allows us to explore analogies and continuities that go beyond the quote or the tribute. As intertextuality, not only is there a parallelism between the theme of the film and the play, but there is a formal and aesthetic harmony present in the expressive system, in the treatment of the feminine and in the use he makes of space, through scenery, and time.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ACADEMIA DE CINE (2020): Homenaje a Julieta Serrano – Diálogo con Pedro Almodóvar (en línea: <https://www.youtube.com/watch?v=mdM5iuJPTc4&t=1207s>, consulta: 10 de abril de 2022).

ALMODÓVAR, P. (2021a): Madres paralelas. Barcelona: Penguin Random House.

ALMODÓVAR, P. (2021b): Madres paralelas. España: El Deseo-Remotamente Films (123 min.).

ALMODÓVAR P. y GALINDO G. (2019): Flores de periferia. Almería: Centro Andaluz de Fotografía-EDUAL.

ARANGO, M.A. (1998): Símbolo y simbología en la obra de Federico García Lorca. Madrid: Fundamentos (2.ª ed.).

FERNÁNDEZ CIFUENTES, L. (1986): García Lorca en el teatro: la norma y la diferencia. Zaragoza: Prensas Universitarias.

GARCÍA LORCA, F. (2006): Doña Rosita la soltera o El lenguaje de las flores. En García Lorca, F.: Obras completas. Barcelona: RBA, vol. II, 500-551.

HERNÁNDEZ, M. G. (2004): Estilos decadentes, deseos “femeninos”. Nietzsche, Lorca, Almodóvar. Madrid: Ediciones Libertarias.

LÁZARO CARRETER, F. (1984): «Apuntes sobre el teatro de García Lorca». En Rico, F. (ed.): Historia y crítica de la literatura española, vol. 7.1: Época contemporánea: 1914-1939. Barcelona: Crítica, 584-587.

MOLINA FOIX, V. (2005): «Pedro Almodóvar y la ‘Infame Turba’: anomalías almodovarianas en el contexto del cine español». En Zurián, F. A. y Vázquez Varela, C. (comps.): Almodóvar. El cine como pasión. Cuenca: UCLM, 133-137.

PÉREZ BOWIE, J. A. (2008): Leer el cine. La teoría literaria en la teoría cinematográfica: Salamanca: EUSA.

POYATOS SÁNCHEZ, P. (2007): Todo sobre mi madre. Pedro Almodóvar. Valencia-Barcelona: Nau Llibres.

SÁNCHEZ NORIEGA, J. L. (2017): Universo Almodóvar. Estética de la pasión en un cineasta posmoderno. Madrid: Alianza Editorial.

TORRE-ESPINOSA, M. de la (2020): Almodóvar y la cultura: Del tardofranquismo a la Movida. Gijón: Trea.

VERSIÓN ESPAÑOLA (2013): Entre tinieblas. Coloquio (en línea: <https://www.rtve.es/play/videos/version-espanola/version-espanola-entre-tinieblas/1729587/>, consulta: 10 de abril de 2022).

ZECCHI, B. (2014): La pantalla sexuada. Madrid: Cátedra.

Downloads

Published

2022-07-04

How to Cite

Amaya Flores, Francisco Javier. 2022. “The Theatre of García Lorca in the Film of Pedro Almodóvar: Doña Rosita the Spinster and Parallel Mothers”. Anuario De Estudios Filológicos 45 (July): 33-50. https://doi.org/10.17398/2660-7301.45.33.