«Y en este monte y líquida laguna»: Landscape, Allegory, and Patronage in the Sonnet 10 of Rimas humanas y divinas del Licenciado Tomé de Burguillos by Lope de Vega
DOI:
https://doi.org/10.17398/2660-7301.46.219Keywords:
landscape, Lope de Vega, patronage, Rimas de BurguillosAbstract
This article examines the relation between poetry and landscape in the sonnet 10 of Lope de Vega’s Rimas humanas y divinas del licenciado Tomé de Burguillos (1634), a volume of poems in which nature takes center stage as a result of Lope’s constant questioning of poetic conventions. Lope’s description of nature in this poem employs landscape as an allegorical vehicle to highlight his social and professional shortcomings as a poet out of favor with the court. This allegorical use of landscape places the Rimas squarely into what landscape theoretician W. J. T. Mitchell calls a “pre-emancipatory moment” in the history of the representation of the natural world —an intermediate stage between the symbolic interpretation and the aesthetic objectivization of nature.
Downloads
References
ARELLANO, Ignacio (2012): El ingenio de Lope de Vega. Escolios a las «Rimas humanas y divinas del licenciado Tomé de Burguillos». New York: IDEA/IGAS.
ARELLANO, Ignacio (2019): «Noticia general de las Rimas humanas y divinas. La lectura retórica» (Vega Carpio, 2019, 13-160).
BLANCO, Mercedes (2000): «La agudeza en las Rimas de Tomé de Burguillos». En Profeti, M. Grazia (ed.): Otro Lope no ha de haber. Atti del Convegno Internazionale su Lope de Vega. Firenze: Alinea, vol. I, 219-240.
BOSSÉ-TRUCHE, Gloria (2011): «La montagne comme motif emblématique (XVIe-XVIIe siècles)». En Peyrebonne, Nathalie y Renoux, Pauline (eds.): Le milieu naturel en Espagne et en Italie. Savoirs et représentations (XVIe-XVIIe siècles). Paris: Presses Sorbonne Nouvelle, 219-238.
BOTELLO, Jesús (2021): Literatura y pintura en Cervantes y Lope de Vega. Kassel: Reichenberger.
CARREÑO, Antonio (2002): «“Que érades vos lo más sutil del mundo”: de Burguillos (Lope) y Quevedo». Calíope, 8.2, 25-50.
COSGROVE, Denis (1985): Social Formation and Symbolic Landscape. Totowa: Barnes & Noble Books.
CULLER, Jonathan (2015): Theory of the Lyric. Cambridge: Harvard UP.
ESTÉVEZ MOLINERO, Ángel (2005). «Lope de Vega y los efectos de la estilización en las Rimas de Burguillos». En López Bueno, Begoña (ed.): En torno al canon: aproximaciones y estrategias. VII Encuentro Internacional sobre Poesía del Siglo de Oro. Sevilla: EUS, 393-412.
GALERA MENDOZA, M.ª Esther (2001): «Herman van Swanevelt y la pintura de paisaje en la colección real española del siglo XVII». Goya, 208 (enero-febrero), 21-29.
GARCÍA SANTO-TOMÁS, Enrique (2000): «Lope ventrílocuo de Lope: capital social, capital cultural y estrategia literaria en las Rimas de Tomé de Burguillos (1634)». Bulletin of Hispanic Studies, 77.4, 287-303 (https://doi.org/10.1080/000749000750038214).
GOMBRICH, Ernst Hans (1966): «Renaissance Artistic Theory and the Development of Landscape Painting». Norm and Form: Studies in the Art of the Renaissance. London: Phaidon, 5-18.
HALLIWELL, Stephen (2002): The Aesthetic of Mimesis: Ancient Texts and Modern Problems. Princeton: PUP.
HOWETT, Catherine M. (1997): «Where the One-Eyed Man is King: The Tyranny of Visual and Formalist Values in Evaluating Landscapes». En Groth, Paul et al. (eds.): Understanding Ordinary Landscapes. New Haven: Yale UP, 85-98.
JEANNERET Michel (1997): Perpetuum mobile: Métamorphose du corps et des oeuvres de Vinci à Montaigne. Paris: Éditions Macula.
JORDAN, William B. (2005): Juan van der Hamen y León & the Court of Madrid. New Haven: Yale UP.
LÓPEZ POZA, Sagrario (1999): «Introducción» (Saavedra Fajardo, 1999: 11-163).
MASCIA, Mark J. (2001): «To Live Vicariously Through Literature: Lope de Vega and His Alter Ego in the Sonnets of the Rimas humanas y divinas del Licenciado Tomé de Burguillos». Romance Studies, 19.1, 1-15 (https://doi.org/10.1179/ros.2001.19.1.1).
MITCHELL, W. J. Thomas (2002): «Imperial Landscape». En Mitchell, W. J. Thomas (ed.): Landscape and Power. Chicago: University of Chicago Press, 5-34 [2.ª ed.].
PACHECO, Francisco (1990): Arte de la pintura. Bonaventura Bassegoda i Hugas (ed.). Madrid: Cátedra.
PEDRAZA JIMÉNEZ, Felipe B. (1978): «El desengaño barroco en las Rimas de Tomé de Burguillos». Anuario de Filología, 4, 319-418.
PEDRAZA JIMÉNEZ, Felipe B. (1981): «La parodia del petrarquismo en las Rimas de Tomé de Burguillos». En: Homenaje a Gonzalo Torrente Ballester. Salamanca: Caja de Ahorros, 615-638.
PONCE CÁRDENAS, Jesús (2001): Góngora y la poesía culta del siglo XVII. Madrid: Ed. del Laberinto.
PORTÚS, Javier (1999): Pintura y pensamiento en la España de Lope de Vega. Hondarribia: Nerea.
ROGER, Alain (1997): Court traité du paysage. Paris: Gallimard.
ROZAS, Juan Manuel (1990): Estudios sobre Lope de Vega. Madrid: Cátedra.
SAAVEDRA FAJARDO, Diego de (1642): Empresas políticas (Idea de un príncipe político cristiano representada en cien empresas). Milano (en línea: <http://bdh-rd.bne.es/viewer.vm?id=0000038205>, consulta: 17 de mayo de 2022).
SAAVEDRA FAJARDO, Diego de (1999): Empresas políticas (Idea de un príncipe político cristiano representada en cien empresas). Sagrario López Poza (ed.). Madrid: Cátedra.
SÁNCHEZ JIMÉNEZ, Antonio (2006): Lope pintado por sí mismo. Mito e imagen del autor en la poesía de Lope de Vega Carpio. London: Tamesis.
SÁNCHEZ JIMÉNEZ, Antonio (2011): El pincel y el Fénix: pintura y literatura en la obra de Lope de Vega Carpio. Madrid-Frankfurt: Iberoamerica-Vervuert.
TORRES, Isabel (2008a): «Interloping Lope: Transformation and Tomé de Burguillos». Bulletin of Spanish Studies, 85.3, 273-88.
TORRES, Isabel (2008b): «Outside In: The Subject(s) at Play in Las Rimas humanas y divinas de Tomé de Burguillos». En Samson, Alexander y Thacker, Jonathan (eds.): A Companion to Lope de Vega. Woodbridge: Tamesis, 91-108.
VEGA CARPIO, Lope de (1998): Rimas humanas y otros versos. Antonio Carreño (ed.). Barcelona: Crítica.
VEGA CARPIO, Lope de (2005): Rimas humanas y divinas del licenciado Tomé de Burguillos. Juan Manuel Rozas y Jesús Cañas Murillo (eds.). Madrid: Castalia.
VEGA CARPIO, Lope de (2008): Rimas humanas y divinas del licenciado Tomé de Burguillos. Macarena Cuiñas Gómez (ed.). Madrid: Cátedra.
VEGA CARPIO, Lope de (2012): Arcadia, prosas y versos. Antonio Sánchez Jiménez (ed.). Madrid: Cátedra.
VEGA CARPIO, Lope de (2019): Rimas humanas y divinas del licenciado Tomé de Burguillos. Ignacio Arellano (ed.). Madrid-Frankfurt: Iberoamericana-Vervuert.
VITIELLO, Justin (1973): «Lope de Vega’s Rimas humanas y divinas del Licenciado Tomé de Burguillos». Annali dell’Istituto Universitario Orientale. Sezione Romanza, 15.1, 45-123.