Singing rhyming verse: the rhyme in Joaquín Sabina’s lyrics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17398/2660-7301.47.253

Keywords:

Joaquín Sabina, rhyme, singer-songwriter song, lyrics, song book, metrics

Abstract

Despite being an essential part of his lyrics, to this date no attention had yet been paid to the rhyme in Joaquín Sabina’s song book, one of the most important in Spanish literature and music in the late 20th century and the early 21st century. This study constitutes a first approach to that part of the Andalusian singer-songwriter’s literary practice and analyzes various uses of the rhyme in his lyrics to distinguish the most common models, the reasons behind its use and its literary quality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CARDONA, Rodolfo (1982): «Introducción a la “greguería”». En Gómez de la Serna, Ramón: Greguerías. Madrid: Cátedra, 15-31.

DALBOSCO, Dulce María (2021): «La letra de la canción como objeto de estudio: el caso del tango canción». Oceánide, 14, 67-76 (https://doi.org/10.37668/oceanide.v14i.68).

DALMONTE, Rossana (2002): «El concepto de expansión en las teorías relativas a las relaciones entre música y poesía». En Alonso, Silvia (comp.): Música y literatura. Estudios comparativos y semiológicos. Madrid: Arco/Libros, 93-115.

DE MIGUEL MARTÍNEZ, Emilio (2008): Joaquín Sabina. Concierto privado. Madrid: Visor.

DE MIGUEL MARTÍNEZ, Emilio (2021): «La canción ligera, la canción de autor, ¿objetos de estudio filológico?». En Noguerol y San José Lera (2021: 27-40).

DEVOTO, Daniel (1995): Para un vocabulario de la rima española. París: Séminaire d’etudes médiévales hispaniques de l’Université de Paris-XIII.

DOMÍNGUEZ CAPARRÓS, José (1999a): Estudios de métrica. Madrid: Castalia.

DOMÍNGUEZ CAPARRÓS, José (1999b): Diccionario de métrica española. Madrid: Alianza.

DOMÍNGUEZ CAPARRÓS, José (2014): Métrica española. Madrid: UNED.

ECO, Umberto (1984): Apocalípticos e integrados. Barcelona: Lumen.

GARCÍA RODRÍGUEZ, Javier (2017): «Hacia la necesaria integración de la canción de autor en el sistema poético español del último tercio del siglo XX: propuestas teóricas y metodológicas». Dirāsāt Hispānicas. Revista Tunecina de Estudios Hispánicos, 4, 127-136 (https://doi.org/10.5281/zenodo.6322387).

GÓMEZ DE LA SERNA, Ramón (1947): Greguerías completas. Barcelona: José Janés.

HRABÁK, Josef (1977): Poetika. Praga: Československý Spisovatel.

HOYLE, Alan (1989): «El problema de la greguería». En Neumeister, Sebastian (coord.): Actas del IX Congreso de la Asociación Internacional de Hispanistas. 18-23 agosto 1986. Berlín, vol. II. Frankfurt: Vervuert, 283-292.

LAÍN CORONA, Guillermo (2018): «Prefacio. Sabinero, sabiniano y sabinista». En Laín Corona, Guillermo (ed.): Joaquín Sabina o fusilar al rey de los poetas. Madrid: Visor, 9-12.

MARTÍNEZ CANTÓN, Clara Isabel (2010): «Innovaciones en la rima: poesía y rap». Rhythmica. Revista Española de Métrica Comparada, 8, 67-94 (https://doi.org/10.5944/rhythmica.13095).

MENÉNDEZ FLORES, Javier (2016): Sabina. No amanece jamás. Barcelona: Blume.

MENÉNDEZ FLORES, Javier (2018): Joaquín Sabina. Perdonen la tristeza. (Edición revisada y actualizada). Barcelona: Libros Cúpula.

NAPPO, Daniel J. (2021): The Poetry and Music of Joaquín Sabina. An Angel with Black Wings. Londres-Lanham (Maryland): Lexington Books.

NEIRA, Julio (2018): «Los sonetos de Sabina». En Laín Corona, Guillermo (ed.): Joaquín Sabina o fusilar al rey de los poetas. Madrid: Visor, 251-281.

NOGUEROL, Francisca (1992): «El grado pleno de la escritura: análisis semiótico de un texto de Joaquín Sabina». En: Actas del IV Simposio Internacional de la Asociación Española de Semiótica (Descubrir, inventar, transcribir el mundo). Sevilla, 3-5 de diciembre de 1990, vol. I. Madrid: Visor, 429-435.

NOGUEROL, Francisca y SAN JOSÉ LERA, Javier (eds.) (2021): Entre versos y notas. Canción de autor en español. Kassel: Reichenberger.

ORTUÑO CASANOVA, Rocío (2018): «Atlas de lugares sabinianos». En Laín Corona, Guillermo (ed.): Joaquín Sabina o fusilar al rey de los poetas. Madrid: Visor, 161-201.

RICKS, Christopher (2016): Dylan poeta: visiones del pecado. Madrid: Libros de la Catarata.

ROMANO, Marcela (1991): «En torno a una canción “diversa”». Revista del Centro de Letras Hispanoamericanas, 1, 135-143 (https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/celehis/article/view/199).

ROMANO, Marcela et al. (dir.) (2021): Un antiguo don de fluir. La canción, entre la música y la literatura. Mar del Plata: UNMDP.

RUWET, Nicolas (2002): «Función de la palabra en la música vocal». En Alonso, Silvia (comp.), Música y literatura. Estudios comparativos y semiológicos. Madrid: Arco/Libros, 63-92.

SABINA, Joaquín (2010): Con buena letra III. Barcelona: Temas de Hoy.

SABINA, Joaquín y PRADO, Benjamín (2017): Incluso la verdad. La historia secreta de Lo niego todo. Barcelona: Planeta.

TURČÁNY, Viliam (1975): Rým v slovenskej poézii. Bratislava: VEDA.

VALDEÓN, Julio (2017): Sabina. Sol y sombra. Valencia: Efe Eme.

ZAMARRO GONZÁLEZ, Justo (2017): Estética literaria en la obra de Joaquín Sabina: simbología de la desesperación en el cancionero. Tesis doctoral. Universität Wien (http://doi.org/10.25365/thesis.49614).

Downloads

Published

2024-04-04

How to Cite

Soto Zaragoza, Javier. 2024. “Singing Rhyming Verse: The Rhyme in Joaquín Sabina’s Lyrics”. Anuario De Estudios Filológicos 47 (April): 253-76. https://doi.org/10.17398/2660-7301.47.253.