Postdigital recyclings: AI-generated literature in German

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17398/2660-7301.48.197

Keywords:

Recycling, Postdigital, Generative literature, Artificial intelligence, German literature

Abstract

This article investigates the postdigital recycling strategies that are developed in the interaction with artificial intelligence tools in current generative literature in German. It analyses the types of creative procedures which use these recycling modes to generate literary texts and presents the specific characteristics of the generative aesthetics proposed by authors such as Hannes Bajohr, Berit Glanz, Jörg Piringer, Jennifer Becker or Juan S. Guse, among others. It thus offers an approach to the most recent panorama of a digital literature in German that reflects and questions, through its conceptual and aesthetic experiments, the underlying functioning of AI, its aesthetic-creative potentials and limits, and its impact on human perception. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Miriam Llamas Ubieto, Universidad Complutense de Madrid

    https://www.ucm.es/leethi/miriam-llamas-ubieto

    Profesora Titular en el Departamento de Filología Alemana y Filología Eslava, donde imparte docencia desde el año 2001 en el área de literatura alemana. Sus ámbitos de investigación son: literatura alemana contemporánea, teoría literaria, literatura e interculturalidad y humanidades digitales.

    Departamento de Filología Alemana y Filología Eslava, D/2-338
    Facultad de Filología
    Universidad Complutense de Madrid
    C/ del Profesor Aranguren s/n
    28040 Madrid
    Tel. 913947717/913945399

References

Auer, Johannes et al. (2022): Netzliteratur.net_Netzliteratur // Internetliteratur // Netzkunst (en línea: <https://www.netzliteratur.net/>, consulta: 29 de diciembre de 2023).

Bajohr, Hannes (2015): Durchschnitt (en línea: <https://0x0a.li/en/text/durchschnitt/>, consulta: 11 de enero de 2024).

Bajohr, Hannes (2017): «Das Schreiben erweitern». [Entrevista de Elias Molle]. Epitext. Blog zum internationalen Literaturpreis, 3 de julio (en línea: <https://www.epitext.hkw.de/das-schreiben-erweitern/> , consulta: 29 de diciembre de 2023).

Bajohr, Hannes (2018): Halbzeug. Textverarbeitung. Berlin: Suhrkamp.

Bajohr, Hannes (2022): «Algorithmic Empathy: Toward a Critique of Aesthetic AI». Configurations, 30.2, 203-231 (en línea: <https://hannesbajohr.de/wp-content/uploads/2022/06/Algorithmic-Empathy.pdf>, consulta: 29 de diciembre de 2023).

Bajohr, Hannes (2023a): (Berlin, Miami). Berlin: Rohstoff.

Bajohr, Hannes (2023b): «Dumb Meaning: Machine Learning and Artificial Semantics». Image. The Interdisciplinary Journal of Image Sciences, 37.1, 58-70 (https://doi.org/10.1453/1614-0885-1-2023-15452).

Bajohr, Hannes y Gilbert, Annette (eds.) (2021): Digitale Literatur II. München: text+kritik.

Becker, Jenifer y Guse, Juan S. (2023): «Alpha Centauri in Ewigkeit». Neue Rundschau , 2023.4 (en línea: <https://www.fischerverlage.de/magazin/neue-rundschau/alpha-centauri-ewigkeit>, consulta: 29 de diciembre de 2023).

Beer, David (2013): Popular Culture and New Media: The Politics of Circulation. London: Palgrave Macmillan.

Bülhoff, Andreas (2022): How To Fix Technology (en línea: <https://0x0a.li/de/text/how-to-fix-technology/>, consulta: 29 de diciembre de 2023).

Catani, Stephanie (2023): «Generative Literatur. Von analogen Romanmaschinen zu KI-basierter Textproduktion». En Catani, Stephanie (ed.): Handbuch KI und die Künste. Interdisziplinäres Handbuch zu Literatur, Film und weiteren Kunstformen im Zeichen künstlicher Intelligenz. Berlin: De Gruyter, 153-170.

Cramer, Florian (2014): «What is “Post-digital”?». APRJA, A Peer-Reviewed Journal About, 3.1 (https://doi.org/10.7146/aprja.v3i1.116068).

Divjak, Paul (2023): Ich liebe Österreich. Österreich ist meine Liebelingsstadt. Klagenfurt-Graz-Wien: Ritter.

Flusser, Vilém (1993): «Eine neue Einbildungskraft - Komputieren» et al. En Bollmann, Stefan y Flusser, Edith (eds.): Schriften. Vol. 1: Lob der Oberflächlichkeit. Für eine Phänomenologie der Medien. Bensheim-Düsseldorf: Bollmann, 251-331.

Glanz, Berit (2020-2021): Nature Writing/Machine Writing (en línea: <https://www.beritglanz.de/netzresidenz/ueber-das-projekt/>, consulta: 11 de enero de 2024).

Jordan, Spencer (2020): Postdigital Storytelling: Poetics, Praxis, Research. London-New York: Routledge.

Kuhn, Mattis (2021): Selbstgespräche mit einer KI (en línea: <https://0x0a.li/de/text/selbstgespraeche-mit-einer-ki/>, consulta: 29 de diciembre de 2023).

Llamas Ubieto, Miriam (2020): Postdigital ahora. Madrid: Docta UCM (en línea: <https://docta.ucm.es/entities/publication/cfb16b9c-fa20-4922-ab25-053e7d33d133>, consulta: 9 de febrero de 2024).

Llamas Ubieto, Miriam (2024): «Postdigital Cultural Recycling». En Llamas Ubieto, Miriam y Vollmeyer, Johanna (eds.): Cultural Recycling in the Postdigital Age. Lausanne: Peter Lang, 15-74.

Passig, Kathrin (2014): Sie befinden sich hier. Reinbek bei Hamburg: Rowohlt.

Piringer, Jörg (2022): günstige intelligenz. Klagenfurt: Ritter.

Queneau, Raymond (1947): Exercices de style. Paris: Gallimard.

Simanowski, Roberto (2002): Interfictions. Vom Schreiben im Netz. Frankfurt am Main: Suhrkamp.

Suter, Beat (2012): Von Theo Lutz zur Netzliteratur Die Entwicklung der deutschsprachigen elektronischen Literatur (en línea: <https://www.netzliteratur.net/suter/Geschichte_der_deutschsprachigen_Netzliteratur.pdf, trad. inglesa: <https://www.netzliteratur.net/suter/FromLutztoNetzliteratur.pdf>, consulta: 29 de diciembre de 2023).

Downloads

Published

2025-06-17

How to Cite

Llamas Ubieto, Miriam. 2025. “Postdigital Recyclings: AI-Generated Literature in German”. Anuario De Estudios Filológicos 48 (June): 197-216. https://doi.org/10.17398/2660-7301.48.197.