Neo-Gongorism in the cycle of Perito en lunas by Miguel Hernández
DOI:
https://doi.org/10.17398/2660-7301.48.89Keywords:
Miguel Hernández, Perito en lunas, Neo-Gongorism, Luis de Góngora, Generation of '27Abstract
Following the tribute to Góngora’s tercentary by the Generation of '27, Miguel Hernández, in an attempt to adapt and be accepted within Madrid literary circles, emulated Góngora’s aesthetics during the writing of Perito en lunas. This paper analyses the use of various techniques typical of Góngora’s aesthetics employed by Miguel Hernández in order to examine how he differs from the Cordoban poet. The study will be divided into two main sections: cultural features, which encompass the use of learned words and mythological imagery; and syntactical features, where the use of hyperbaton, syntactic formulas and other similar techniques are analysed.
Downloads
References
ALONSO, Dámaso (1985): Góngora y el “Polifemo”. Vol. I. Madrid: Gredos.
AULLÓN DE HARO, Pedro (1989): La poesía en el siglo XX (Hasta 1939). Madrid: Taurus.
CANO BALLESTA, Juan (1971): La poesía de Miguel Hernández. Madrid: Gredos.
CHEVALLIER, Marie (1978): Los temas poéticos de Miguel Hernández. Madrid: Siglo XXI.
DIEGO, Gerardo (1960): «Perito en lunas». Cuadernos de Agora, 26 (49-50), 26-27.
DÍEZ DE REVENGA, Francisco Javier (2016): Los poetas del 27: tradiciones y vanguardias. Murcia: UM.
DÍEZ DE REVENGA, Francisco Javier (2017): Miguel Hernández: en las lunas del perito. Alicante: Fundación Cultural Miguel Hernández.
EGIDO, Aurora (2009): El barroco de los modernos: despuntes y pespuntes. Valladolid: UVA.
FERRIS, José Luis (2010): Miguel Hernández. Pasiones, cárcel y muerte de un poeta. Madrid: Planeta.
GARCÍA, Miguel Ángel (2001): El Veintisiete en vanguardia: hacia una lectura histórica de las poéticas moderna y contemporánea. Valencia: Pre-textos.
GUERRERO ZAMORA, Juan (1955): Miguel Hernández, poeta. Madrid: El Grifón.
LÓPEZ BUENO, Begoña (2000): La poética cultista de Herrera a Góngora. Sevilla: Alfar.
LÓPEZ VIÑUELA, Ana Cristina (1996): El hipérbaton en Góngora. Salamanca: USAL.
NARBONA, Francisco (1997): Sevilla, Góngora y la Generación del 27 (crónica y protagonistas). Sevilla: Fundación Sevillana de Electricidad.
RODRÍGUEZ, Juan Carlos (1991): Teoría e Historia de la producción ideológica. Madrid: Akal.
RUIZ PÉREZ, Pedro (2007): Entre Narciso y Proteo: lírica y escritura de Garcilaso a Góngora. Vigo, Academia del Hispanismo.
SÁNCHEZ VIDAL, Agustín (1976): «Perito en Lunas». En Hernández, Miguel: Perito en Lunas. El rayo que no cesa. Ed. Agustín Sánchez Vidal. Madrid: Alhambra, 8-29.
SÁNCHEZ VIDAL, Agustín et al. (2005): «Introducción». En Hernández, Miguel: Obras completas. Ed. Agustín Sánchez Vidal, José Carlos Rovira y Carmen Alemany. Vol. 1. Madrid: Espasa Calpe, 27-111.
SCHWARTZ, Lía (2014): «Oscuridad y dificultad poéticas: un topos retórico en las Cartas filológicas de Cascales». e-Spania, 18 (https://doi.org/10.4000/e-spania.23639).
SUÁREZ MIRAMÓN, Ana (1983): «Introducción». En Góngora, Luis de: Antología poética. Madrid: Clásicos Universales, 9-63.
VILANOVA, Antonio (1957): Las fuentes y los temas del Polifemo de Góngora. Madrid: CSIC.
ZARDOYA, Concha (1955): Miguel Hernández (1910-1942). Vida y obra. Biblio-grafía. Antología. Pennsylvania: The Hispanic Institute in the United States.
