The Jesuit teaching of Latin in Oaxaca. Examples of grammatical tradition in a Mexican archive

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17398/2660-7301.48.309

Keywords:

Latin teaching, Jesuit education, Grammatical historiography, New Spain, Oaxaca, 18th century

Abstract

This paper aims to discuss and analyse, in the light of unpublished manuscript documents and a comprehensive historiographical study, the teaching of Latin by Jesuits in Antequera de Oaxaca, a Mexican province that Ignatian educators controlled with their project from the dawn of viceregal evangelization until even after their expulsion, a time in which the influence of their grammatical methodology can be traced through documents and works that confirm this linguistic and ideological imprint. The work is divided into several parts: it outlines the role of Jesuit Latin grammar in New Spain from a historiographical perspective; it describes the operations of the Society of Jesus in Oaxaca, who stood out thanks to their grammatical teaching among specific actors of society, such as key seminarians for Mexican history; it analyses two unpublished manuscripts as samples of that educational tradition; and it proposes some conclusions to provide an overview of this unexplored episode of Jesuit Latin teaching in America. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGUIRRE SALVADOR, Rodolfo (2002): «Grados y colegios en la Nueva España, 1704-1767». Tzintzun. Revista de Estudios Históricos, 36, 25-52.

AGUIRRE SALVADOR, Rodolfo (2013): «De seminario conciliar a universidad: un proyecto frustrado del Obispado de Oaxaca (1746-1774)». En Aguirre, Rodolfo (coord.): Espacios de saber, espacios de poder. Iglesia, universida-des y colegios en Hispanoamérica. Siglos XVI-XIX. México: UNAM, 117-140.

AGUIRRE SALVADOR, Rodolfo (2014): «El Sínodo de Yucatán para la reforma del clero: entre la política borbónica y los intereses regionales». En Martínez, M.ª Pilar y Cervantes, F. Javier (coord.): Reformas y resistencias en la Iglesia novohispana. México: UNAM-BUAP, 251-283.

BATLLORI, Miquel (1993): «San Ignacio y la fundación de los jesuitas». En Delgado, Buenaventura (ed.): Historia de la educación en España y América. Vol. 2: La educación en la España Moderna (siglos XVI-XVIII). Madrid: Morata-Fundación Santa María, 57-64.

DECORME, Gerard (1941): La obra de los jesuitas mexicanos durante la época colonial 1572-1767, vol. 1. México: Antigua librería Robredo de José Porrúa e hijos.

ESPINO MARTÍN, Javier (2005): Evolución de la enseñanza gramatical jesuítica en el contexto sociocultural español entre los siglos XVI y primera mitad del XVIII. Madrid: UCM.

ESPINO MARTÍN, Javier (2018): «La recepción ideológica de las lenguas clásicas: conservadores y liberales». En Martínez, Esther (ed.): Dimensiones de la cultura literaria en México (1800-1850). Modelos sociabilidad, materialida-des, géneros y tradiciones intelectuales. México: UNAM, 387-410.

ESPINO MARTÍN, Javier (2019): De la «agudeza» al «gusto». Cicerón, entre el Barroco y la cultura ilustrada. México: UNAM.

ESPINO MARTÍN, Javier (2023): «De Europa a América: el latín de Nebrija, ‘compañero del imperio’, entre España, los virreinatos y el México novohispano». Nova tellus, 41.2, 143-183 (https://doi.org/10.19130/iifl.nt.2023.2.41.2/00X38S006).

GAY, José Antonio (1881): Historia de Oaxaca. Vol. I-II. México: Impr. del Comercio.

GIL CORIA, Eusebio (ed.) (1999): La pedagogía de los jesuitas ayer y hoy. Madrid: Comillas UP.

GÓMEZ GÓMEZ, Juan M.ª (2009): «La sintaxis de Álvares en la reforma de las Introductiones de Nebrija realizada por Juan Luis de la Cerda». En Conde, Pedro P. y Velázquez, Isabel (eds.): La filología latina: mil años más. Burgos-Madrid: ILCYL-SELat., II 997-1012.

GÓMEZ GÓMEZ, Juan M.ª (2012): «Incorporación progresiva de la Minerva en la Morfología y la Sintaxis del Arte Regio de Juan Luis de la Cerda». En Battaner, Elena et al. (eds.): Historiografía lingüística: líneas actuales de investigación. Münster: Nodus, I 400-410.

GÓMEZ GÓMEZ, Juan M.ª (2017): «Tradición y modernidad en el De constructione octo partium orationis (México, 1579) de Manuel Álvares, S.I.». Cuadernos de Filología Clásica. Estudios Latinos, 37.2, 317-334 (http://dx.doi.org/10.5209/CFCL.57808).

GONZALBO AIZPIRU, Pilar (1990): Historia de la educación en época colonial. La educación de los criollos y la vida urbana. México: COLMEX.

GONZALBO AIZPIRU, Pilar (2001): Educación y colonización en la Nueva España 1521-1821. México: UPN.

GONZÁLEZ GALLARDO, M.ª Fernanda (2020): Enseñanza de sintaxis en las gramáticas de la Nueva España (1726-1805). México: UNAM.

GONZÁLEZ GALLADO, M.ª Fernanda y VALENCIA CONSTANTINO, Genaro (2018): «Elegantiae», en Lexicón de formas discursivas cultivadas por la Compañía de Jesús. México: IBERO, 374-384 (e-book).

MARTÍNEZ GAVILÁN, M.ª Dolores (2007): «Racionalismo y tradición escolar en el Arte de Nebrija reformado por el P. Juan Luis de la Cerda». Península: Revista de Estudios Ibéricos, 4, 327-346.

OSORIO ROMERO, Ignacio (1969): «Las Humanidades y la Biblioteca Nacional». Boletín del Instituto de Investigaciones Bibliográficas, 1.2, 125-152.

OSORIO ROMERO, Ignacio (1979): Colegios y profesores jesuitas que enseñaron latín en Nueva España (1572-1767). México: UNAM.

OSORIO ROMERO, Ignacio (1986): Historia de las bibliotecas novohispanas. México: SEP.

OSORIO ROMERO, Ignacio (1997): Floresta de gramática, poética y retórica en Nueva España (1521-1767). México: UNAM.

QUIÑONES MELGOZA, José (2012): La enseñanza de la retórica grecolatina en Nueva España durante los siglos XVI y XVII. México: UNAM.

SÁNCHEZ SALOR, Eustaquio (2002a): De las «elegancias» a las «causas» de la lengua: retórica y gramática del humanismo. Alcañiz-Madrid: Laberinto.

SÁNCHEZ SALOR, Eustaquio (2002b): «La reforma del Arte de Nebrija». En Maestre, José M.ª et al. (eds.): Humanismo y pervivencia del Mundo Clásico. Homenaje al profesor Antonio Fontán, vol. 3.2. Alcañiz-Madrid: IEH-CSIC, 469-497.

SÁNCHEZ SALOR, Eustaquio (2008): Las ediciones del Arte de Gramática de Nebrija (1481-1700). Mérida: ERE.

SÁNCHEZ SALOR, Eustaquio (2012): La gramática en Europa durante el siglo XVII: dispersión doctrinal. Alcañiz: IEH.

VALDÉS GARCÍA, Hilda Julieta (2019): «Quomodo latine hoc dicitur? El Ms. 1425 de la Biblioteca Nacional de México». En Garone, Marina y Reyes, Salvador (eds.): Lenguas y escrituras en los acervos bibliohemerográficos. Experiencias en el estudio de la tradición clásica, indígena y contemporánea. México: UNAM, 191-200.

VALENCIA CONSTANTINO, Genaro (2015): «El estudio de las elegancias latinas en Nueva España». Filologías. Revista de novedades críticas, 1, 1-19.

VARELA, Julia (1983): Modos de educación en la España de la Contrarreforma. Madrid: La Piqueta.

Downloads

Published

2025-06-17

How to Cite

Valencia Constantino, Genaro, and Javier Espino Mart´ín. 2025. “The Jesuit Teaching of Latin in Oaxaca. Examples of Grammatical Tradition in a Mexican Archive”. Anuario De Estudios Filológicos 48 (June): 309-32. https://doi.org/10.17398/2660-7301.48.309.