The Jesuit teaching of Latin in Oaxaca. Examples of grammatical tradition in a Mexican archive
DOI:
https://doi.org/10.17398/2660-7301.48.309Keywords:
Latin teaching, Jesuit education, Grammatical historiography, New Spain, Oaxaca, 18th centuryAbstract
This paper aims to discuss and analyse, in the light of unpublished manuscript documents and a comprehensive historiographical study, the teaching of Latin by Jesuits in Antequera de Oaxaca, a Mexican province that Ignatian educators controlled with their project from the dawn of viceregal evangelization until even after their expulsion, a time in which the influence of their grammatical methodology can be traced through documents and works that confirm this linguistic and ideological imprint. The work is divided into several parts: it outlines the role of Jesuit Latin grammar in New Spain from a historiographical perspective; it describes the operations of the Society of Jesus in Oaxaca, who stood out thanks to their grammatical teaching among specific actors of society, such as key seminarians for Mexican history; it analyses two unpublished manuscripts as samples of that educational tradition; and it proposes some conclusions to provide an overview of this unexplored episode of Jesuit Latin teaching in America.
Downloads
References
AGUIRRE SALVADOR, Rodolfo (2002): «Grados y colegios en la Nueva España, 1704-1767». Tzintzun. Revista de Estudios Históricos, 36, 25-52.
AGUIRRE SALVADOR, Rodolfo (2013): «De seminario conciliar a universidad: un proyecto frustrado del Obispado de Oaxaca (1746-1774)». En Aguirre, Rodolfo (coord.): Espacios de saber, espacios de poder. Iglesia, universida-des y colegios en Hispanoamérica. Siglos XVI-XIX. México: UNAM, 117-140.
AGUIRRE SALVADOR, Rodolfo (2014): «El Sínodo de Yucatán para la reforma del clero: entre la política borbónica y los intereses regionales». En Martínez, M.ª Pilar y Cervantes, F. Javier (coord.): Reformas y resistencias en la Iglesia novohispana. México: UNAM-BUAP, 251-283.
BATLLORI, Miquel (1993): «San Ignacio y la fundación de los jesuitas». En Delgado, Buenaventura (ed.): Historia de la educación en España y América. Vol. 2: La educación en la España Moderna (siglos XVI-XVIII). Madrid: Morata-Fundación Santa María, 57-64.
DECORME, Gerard (1941): La obra de los jesuitas mexicanos durante la época colonial 1572-1767, vol. 1. México: Antigua librería Robredo de José Porrúa e hijos.
ESPINO MARTÍN, Javier (2005): Evolución de la enseñanza gramatical jesuítica en el contexto sociocultural español entre los siglos XVI y primera mitad del XVIII. Madrid: UCM.
ESPINO MARTÍN, Javier (2018): «La recepción ideológica de las lenguas clásicas: conservadores y liberales». En Martínez, Esther (ed.): Dimensiones de la cultura literaria en México (1800-1850). Modelos sociabilidad, materialida-des, géneros y tradiciones intelectuales. México: UNAM, 387-410.
ESPINO MARTÍN, Javier (2019): De la «agudeza» al «gusto». Cicerón, entre el Barroco y la cultura ilustrada. México: UNAM.
ESPINO MARTÍN, Javier (2023): «De Europa a América: el latín de Nebrija, ‘compañero del imperio’, entre España, los virreinatos y el México novohispano». Nova tellus, 41.2, 143-183 (https://doi.org/10.19130/iifl.nt.2023.2.41.2/00X38S006).
GAY, José Antonio (1881): Historia de Oaxaca. Vol. I-II. México: Impr. del Comercio.
GIL CORIA, Eusebio (ed.) (1999): La pedagogía de los jesuitas ayer y hoy. Madrid: Comillas UP.
GÓMEZ GÓMEZ, Juan M.ª (2009): «La sintaxis de Álvares en la reforma de las Introductiones de Nebrija realizada por Juan Luis de la Cerda». En Conde, Pedro P. y Velázquez, Isabel (eds.): La filología latina: mil años más. Burgos-Madrid: ILCYL-SELat., II 997-1012.
GÓMEZ GÓMEZ, Juan M.ª (2012): «Incorporación progresiva de la Minerva en la Morfología y la Sintaxis del Arte Regio de Juan Luis de la Cerda». En Battaner, Elena et al. (eds.): Historiografía lingüística: líneas actuales de investigación. Münster: Nodus, I 400-410.
GÓMEZ GÓMEZ, Juan M.ª (2017): «Tradición y modernidad en el De constructione octo partium orationis (México, 1579) de Manuel Álvares, S.I.». Cuadernos de Filología Clásica. Estudios Latinos, 37.2, 317-334 (http://dx.doi.org/10.5209/CFCL.57808).
GONZALBO AIZPIRU, Pilar (1990): Historia de la educación en época colonial. La educación de los criollos y la vida urbana. México: COLMEX.
GONZALBO AIZPIRU, Pilar (2001): Educación y colonización en la Nueva España 1521-1821. México: UPN.
GONZÁLEZ GALLARDO, M.ª Fernanda (2020): Enseñanza de sintaxis en las gramáticas de la Nueva España (1726-1805). México: UNAM.
GONZÁLEZ GALLADO, M.ª Fernanda y VALENCIA CONSTANTINO, Genaro (2018): «Elegantiae», en Lexicón de formas discursivas cultivadas por la Compañía de Jesús. México: IBERO, 374-384 (e-book).
MARTÍNEZ GAVILÁN, M.ª Dolores (2007): «Racionalismo y tradición escolar en el Arte de Nebrija reformado por el P. Juan Luis de la Cerda». Península: Revista de Estudios Ibéricos, 4, 327-346.
OSORIO ROMERO, Ignacio (1969): «Las Humanidades y la Biblioteca Nacional». Boletín del Instituto de Investigaciones Bibliográficas, 1.2, 125-152.
OSORIO ROMERO, Ignacio (1979): Colegios y profesores jesuitas que enseñaron latín en Nueva España (1572-1767). México: UNAM.
OSORIO ROMERO, Ignacio (1986): Historia de las bibliotecas novohispanas. México: SEP.
OSORIO ROMERO, Ignacio (1997): Floresta de gramática, poética y retórica en Nueva España (1521-1767). México: UNAM.
QUIÑONES MELGOZA, José (2012): La enseñanza de la retórica grecolatina en Nueva España durante los siglos XVI y XVII. México: UNAM.
SÁNCHEZ SALOR, Eustaquio (2002a): De las «elegancias» a las «causas» de la lengua: retórica y gramática del humanismo. Alcañiz-Madrid: Laberinto.
SÁNCHEZ SALOR, Eustaquio (2002b): «La reforma del Arte de Nebrija». En Maestre, José M.ª et al. (eds.): Humanismo y pervivencia del Mundo Clásico. Homenaje al profesor Antonio Fontán, vol. 3.2. Alcañiz-Madrid: IEH-CSIC, 469-497.
SÁNCHEZ SALOR, Eustaquio (2008): Las ediciones del Arte de Gramática de Nebrija (1481-1700). Mérida: ERE.
SÁNCHEZ SALOR, Eustaquio (2012): La gramática en Europa durante el siglo XVII: dispersión doctrinal. Alcañiz: IEH.
VALDÉS GARCÍA, Hilda Julieta (2019): «Quomodo latine hoc dicitur? El Ms. 1425 de la Biblioteca Nacional de México». En Garone, Marina y Reyes, Salvador (eds.): Lenguas y escrituras en los acervos bibliohemerográficos. Experiencias en el estudio de la tradición clásica, indígena y contemporánea. México: UNAM, 191-200.
VALENCIA CONSTANTINO, Genaro (2015): «El estudio de las elegancias latinas en Nueva España». Filologías. Revista de novedades críticas, 1, 1-19.
VARELA, Julia (1983): Modos de educación en la España de la Contrarreforma. Madrid: La Piqueta.
