Poetics of the biographical disintegration and concealment in Fred Cabeza de Vaca by Vicente Luis Mora
DOI:
https://doi.org/10.17398/2660-7301.44.53Keywords:
Biographical Fallacy, Biographem, Fragmentary Aesthetic, Fred Cabeza de Vaca, Vicente Luis MoraAbstract
Through the confluence of writing and theory, through the assembly between aesthetic pleasure and textual epistemology and through a deliberate discursive and fragmentary discontinuity, Fred Cabeza de Vaca is a work committed to literature as an instrument of knowledge of contemporaneity and dystopian inquiry. Fragmentation is the narratological structure through which the writer approaches the dissolution of the Cartesian self and the unknowability of what is real and it becomes a means of expressing the poetics of concealment.
Downloads
References
ALBALADEJO, T. (1992): Semántica de la narración: la ficción realista. Madrid: Taurus.
ALBERCA, M. (2017): «La extinción del arte». Letras Libres, 44-45 (en línea: , consulta: 17 de septiembre de 2020).
ÁLVAREZ, M. A. (1989): «La autobiografía y sus géneros afines». Epos, 5, 439-450.
BAQUERO ESCUDERO, A. L. (2007-2008): «Un viejo y persistente tópico literario: el manuscrito hallado». Estudios románicos, 16-17, 249-260.
BARTHES, R. (1975): S/Z. New York: Hill and Wang.
BARTHES, R. (1989): La cámara lúcida. Madrid: Paidós.
BARTHES, R. (1997): Roland Barthes por Roland Barthes. Caracas: Monte Ávila.
BAUDRILLARD, J. y CALABRESE, O. (2014): El trompe-l’oeil. Madrid: Casemiro.
BLANCHOT, M. (1973): Nietzsche y la escritura fragmentaria. Buenos Aires: Cálden.
BOSWELL, J. (2007): Vida de Samuel Johnson. Barcelona: Acantilado.
BREA, J. L. (1996): Un ruido secreto: el arte en la era póstuma de la cultura. Murcia: Mestizo.
CABALLÉ, A. (1995): Narcisos de tinta. Ensayo sobre la literatura autobiográfica en lengua castellana. Madrid: Megazull.
CABALLÉ, A. (2012): «¿Cómo se escribe una biografía». Rubrica Contemporanea, 1.2, 39-45 (https://doi.org/10.5565/rev/rubrica.28).
CALVO, J. (2010): «La red siniestra». Quimera, 318, 12-17.
DELEUZE, G. y GUATTARI, F. (1980): Kafka. Para una literatura menor. México: Era.
DELEUZE, G. y GUATARI, F. (1997): Mil mesetas. Capitalismo y esquizofrenia 2. Valencia: Pre-textos (3ª ed.).
ECO, U. (1962): Obra abierta: forma e indeterminación en el arte contemporáneo. Barcelona: Seix Barral.
GARCÍA GUAL, C. (2002): Apología de la novela histórica y otros ensayos, Barcelona: Península.
LADAGGA, R. (2007): Espectáculos de realidad. Ensayo sobre la narrativa latinoamericana de las últimas dos décadas. Rosario: Beatriz Viterbo.
LEJEUNE, Ph. (1971): L’aulobiographie en France. Paris: Armand Colin.
MAGRIS, C. (1999): «Biografía y novela». Revista de Occidente, 220, 21-37.
MARTÍN PRADA, J. (2012): Otro tiempo para el arte. Cuestiones y comentarios sobre el arte actual. Valencia: Sendemà.
MORA, V. L. (2008): «Colverfield, Ana Merino, Lolita Bosch, Fernández Buey». Blog Diario de lecturas (en línea: <http://vicenteluismora.blogspot.com/2008/01/cloverfield-ana-merino-lolita-bosch.html>, consulta: 10 de febrero de 2021).
MORA, V. L. (2009): «Defensa». Blog Diario de lecturas (en línea: <http://vicenteluismora.blogspot.com/2009/06/defensa.html>, consulta: 10 de febrero de 2021).
MORA, V. L. (2010): Quimera, 322, septiembre10.
MORA, V. L. (2013): La literatura egódica. El sujeto narrativo a través del espejo. Valladolid: Universidad de Valladolid.
MORA, V. L. (2016): El sujeto boscoso. Tipologías subjetivas de la poesía española contemporánea entre el espejo y la notredad (1978-2015). Madrid: Iberoamericana/Vervuert.
MORA, V. L. (2017a): Fred Cabeza de Vaca. México: Sexto Piso.
MORA, V. L. (2017b): «Entrevista a Vicente Luis Mora, de Esther Peña». La Galla Ciencia (en línea: <http://lagallacienciaestherpenyas.blogspot.com/2017/11/entrevista-vicente-luis-mora.html>, consulta: 10 de febrero de 2021).
POZUELO YVANCOS, J. M. (1993): Poética de la ficción. Madrid: Síntesis.
PROUST, M. (2004): Contra Sainte-Beuve. San Lorenzo del Escorial: Landre.
REGUERA, G. (2008): La cara oculta de la luna. En torno a la «obra velada»: idea y ocultación de la practica artística. Murcia: Cendeac.
WIMSATT, W. K. (1954): The Verbal Icon: Studies in the Meaning of Poetry. Lexington: University of Kentucky Press.