Some Authoring and Editing Problems in the Theater of the First Renaissance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17398/2660-7301.44.163

Keywords:

Renaissance Theater, Biography, Textual Criticism, Printing, ‘Pliegos sueltos’

Abstract

In general, we know little about the biographies of the authors of our first theater. Of most of the dozens of authors of ‘autos’, farces and comedies of the time, we hardly have a name stripped of all news. We propose here some models to investigate these gaps and try to reconstruct the biographical data that contribute to better explain those works. As for the problems of editing, the two main procedures of transmission of the dramatic text are analyzed, that of the compilation in book of complete works (Cancionero by Encina, Propalladia by Naharro) or the most frequent one of printing in ‘pliego suelto’, favored by the brevity and provisional nature of the plays.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARRERA LEIRADO, C. A. de la (1860): Catálogo bibliográfico y biográfico del teatro antiguo español, desde sus orígenes hasta mediados del siglo XVIII. Madrid: M. Rivadeneyra.

BENAVIDES LILLO, R. (1969): «Francisco de Avendaño y el teatro renacentista español ». Boletín de Filología. Universidad de Chile, 12, 51-164.

CAÑETE, M. (1885): Teatro español del siglo XVI. Estudios histórico-críticos. Madrid: [s.n.].

COLÓN, H. (1992): Abecedario B y Suplementum. Madrid: Mapfre América (ed. facsímil).

COTARELO MORI, E. (1902): Teatro español anterior a Lope de Vega. Catálogo de obras dramáticas impresas pero no conocidas hasta el presente. Madrid: Impr. Felipe Marqués.

FERNÁNDEZ VALLADARES, M. (2003): «Un taller de imprenta para la Farsa llamada dança de la muerte: Burgos como foco difusor del teatro de cordel en el siglo XVI». Revista de Filología Románica, 20, 7-23.

FERNÁNDEZ VALLADARES, M. (2005): La imprenta en Burgos (1501-1600). Madrid, Arco/Libros.

HEATON H. C. (1927): «A volume of rare sixteenth century spanish dramatic works». Romanic Review, 18, 339-345.

KARLINGER, F. y PÖGL, J. (1992): Totentenz und Froleichnamsspiel: «Farsa llamada dança de la muerte» von Juan de Pedraza. Salzburg: Institut für Romanistik der Universität.

MUJICA LÁINEZ, M. (1974): Misteriosa Buenos Aires. Buenos Aires: Sudamericana, 17-22.

PÉREZ PRIEGO, M. Á. (2011): «Alfonso de Castrillo, Tres Passos de la Pasión y una Égloga de la Resurrección». Lemir, 15, Textos, 275-302.

PÉREZ PRIEGO, M. Á. (2012): «Fernando Díaz, Farsa nuevamente trovada en loor del Nascimiento». Lemir, 16, Textos, 569-584.

PÉREZ PRIEGO, M. Á. (2013): «(Pedro de?) Salazar, Égloga de Breno y otros tres pastores». Lemir, 17, Textos, 979-985.

PÉREZ PRIEGO, M. Á. (2017): «La colección de piezas dramáticas de los Fugger», en Pedraza, F. B. et al. (eds.): Drama y teatro en tiempos de Carlos I (1517-1566). Almagro: Ediciones de la Universidad Castilla-La Mancha (Corral de comedias, 40), 191-205.

PÉREZ PRIEGO, M. Á. (2018): «Juan de París, Farsa». Lemir, 22, Textos, 649-680.

WEBER DE KURLAT, F. (1965-1966): «La imprenta en que se editó la Recopilación en metro de Diego Sánchez de Badajoz». Nueva Revista de Filología Hispánica, 18, 156-160.

WEBER DE KURLAT, F. (ed.) (1968): Diego Sánchez de Badajoz. Recopilación en metro (Sevilla, 1554). Buenos Aires: UBA.

Downloads

Published

2021-07-17

How to Cite

Pérez Priego, Miguel Ángel. 2021. “Some Authoring and Editing Problems in the Theater of the First Renaissance”. Anuario De Estudios Filológicos 44 (July): 163-77. https://doi.org/10.17398/2660-7301.44.163.