The anxiety of influence: a review of Luis Cernuda's poetry through the myth of Narcissus
DOI:
https://doi.org/10.17398/2660-7301.44.245Keywords:
Generation of '27, Luis Cernuda, classical mythology, tradition, influenceAbstract
The aim of this paper is to examine the presence of the story of Narcissus in the work of Luis Cernuda, allowing us to appreciate how the Sevillian author develops and treats the myth, all of this from a diachronic dimension and from the perspective of the revised concept of tradition, but starting from the theories of H. Bloom concerning the notion of ‘anxiety of influence’, together with. The ideas of T. S. Eliot contained in the essays «The Tradition and the Individual Talent» and «What Is a Classic?», as well as those of E. Said, in a complementary way, in relation to the concept of ‘admiration for predecessors’.
Downloads
References
ALGANZA ROLDÁN, M. (2010): Metamorfosis de Narciso en la cultura occidental. Granada: Universidad de Granada.
BIANCHI, M. (2019): «Narciso en tres poetas españoles del medio siglo: reivindicando el derecho al amor». Boletín de la Real Academia Española, xcix.320, 557-578.
BLOOM, H. (2009): La ansiedad de la influencia. Una teoría de la influencia. Trad. J. Alcoriza y A. Lastra. Madrid: Trotta.
CABALLERO DE DÍAZ, M. E. (2003): «El mito de Narciso en la poesía de Cernuda». Circe, 8, 111-122.
CASTRO, E. (2005): «Los “Narcisos” del surrealismo español: Luis Cernuda, Salvador Dalí y Federico García Lorca», Letras peninsulares, 18.1, 179-200.
CERNUDA, L. (1971): Perfil del aire. Ed. D. Harris. London: Tamesis Books.
CERNUDA, L. (1999): Las Nubes. Desolación de la Quimera. Ed. L. A. de Villena. Madrid: Cátedra.
CERNUDA, L. (2002): Poesía completa. Ed. D. Harris y L. Maristany. Madrid: Siruela.
ELIOT, T.S. (2004): Lo clásico y el talento individual. México: UNAM.
GÓMEZ-CASTELLANO, I. (2018): «Autoerotismo y metapoesía: reflexiones en torno al onanismo en las Primeras poesías de Luis Cernuda», Hispanic Research Journal: Iberian and Latin American Studies, 19.4, 361-381.
RAMOS ORTEGA, M. (1982): La prosa literaria de Luis Cernuda: el libro Ocnos. Sevilla: Diputación de Sevilla.
ROMÁN, I. (2003): «Los mitos clásicos en la poesía de Federico García Lorca». Anuario de Estudios Filológicos, 26, 387-405.
SAID, E. (2004): Humanism and Democratic Criticism. New York: Columbia University Press.
TALENS, J. (1975): El espacio y las máscaras, introducción a la lectura de Cernuda. Barcelona: Anagrama.