The presence of Galdós in Andrés Trapiello’s diaries
DOI:
https://doi.org/10.17398/2660-7301.45.175Keywords:
Salón de pasos perdidos, Trapiello, literary diary, Galdós, Spanish literatureAbstract
In the final decades of the 20th century and the beginning of the 21st century, the personal diary has been established in the Spanish literary system, and among the works that have emerged in this new context, some diaries maintain a powerful link with the Hispanic literary tradition.This is the case of the most important literary diary in Spain: Salón de pasos perdidos (1990-2021), by Andrés Trapiello. The aim of this article is to analyze the influence of Benito Pérez Galdós in the development of this diarist project that Andrés Trapiello, through a poetics in progress, has carried out from 1990 to the present. The presence of Galdós vertebrates a good part of Trapiello's work and allows us to understand the literary and autobiographical character of this diary.
Downloads
References
ABAL, M. y BALTAR, E. (2013): «Andrés Trapiello: “El mayor fracaso de la oposición al franquismo fue que se demostró inútil para derrocarlo”». Jot Down (en línea: <https://www.jotdown.es/2013/05/andres-trapiello-el-mayor-fracaso-de-la-oposicion-al-franquismo-fue-que-se-demostro-inutil-para-derrocarlo/>, consulta: 16 de junio de 2021).
AZÚA, F. de (2013): «La indiscreción de un escritor». Jot Down (en línea: <https://www.jotdown.es/2013/04/felix-de-azua-la-indiscrecion-de-un-escritor/>, consulta: 16 de junio de 2021).
BALTAR, E. (2019): «Andrés Trapiello o la vida en un diario». Claves de Razón Práctica, 262, 118-127.
CABALLÉ, A. (2015): Pasé la mañana escribiendo. Poéticas del diarismo español. Sevilla: Fundación José Manuel Lara.
ESPADA, A. (2016): «Yo vivo peligrosamente». El Mundo, 30 de enero (en línea: <https://www.elmundo.es/cultura/2016/01/30/56abb28746163fcc298b4691.html>, consulta: 16 de junio de 2021).
GIORDANO, A. (2011): La contraseña de los solitarios. Diarios de escritores. Rosario: Beatriz Viterbo.
LUQUE AMO, Á. (2020): El diario literario: poética e historia. Berlín: Peter Lang.
MAINER, J. C. (1997): «Mirar es comprender (los diarios de Andrés Trapiello)». En Naval, M. Á. (ed.): Poesía en el campus. Zaragoza: Octavio y Félez, 121-125.
MARQUÉS, J. (2018): «Trabajo de campo. Acerca del Salón de pasos perdidos de Andrés Trapiello». Turia, 125-126, 16-24.
OLMOS, A. (2017): «Trapiello: ‘Muchos prefieren vivir en la calle de un fascista a cambiar su dirección’». El Confidencial, 9 de enero (en línea: <https://www.elconfidencial.com/cultura/2017-01-09/andres-trapiello-salon-pasos-perdidos-solo-hechos_1313874/>, consulta: 16 de junio de 2021).
PÉREZ GALDÓS, B. (1945): La corte de Carlos IV. Madrid: Aguilar.
PÉREZ GALDÓS, B. (1972): «Cantares por Don Melchor Palau». En Shoemaker, W. H.: Los artículos de Galdós en «La Nación» 1865-1866, 1868. Madrid: Ínsula, 279-280.
PÉREZ GALDÓS, B. (1993): Novelas VI. Fortunata y Jacinta. Madrid: Turner.
PÉREZ GALDÓS, B. (2008): La Revolución de Julio. Episodios nacionales, 24. Madrid: Alianza.
RODRÍGUEZ, J. C. (1984): La norma literaria. Ensayos de crítica. Granada: Diputación Provincial.
TRAPIELLO, A. (1990): El gato encerrado. Valencia: Pre-Textos.
TRAPIELLO, A. (1994): El tejado de vidrio. Valencia: Pre-Textos.
TRAPIELLO, A. (1995): Las nubes por dentro. Valencia: Pre-Textos.
TRAPIELLO, A. (1996): Los caballeros del punto fijo. Valencia: Pre-Textos.
TRAPIELLO, A. (1997): Las cosas más extrañas. Valencia: Pre-Textos.
TRAPIELLO, A. (1998a): El escritor de diarios. Barcelona: Península.
TRAPIELLO, A. (1998b): Una caña que piensa. Valencia: Pre-Textos.
TRAPIELLO, A. (2000): Do Fuir. Valencia: Pre-Textos.
TRAPIELLO, A. (2001): Las inclemencias del tiempo. Valencia: Pre-Textos.
TRAPIELLO, A. (2006): La cosa en sí. Valencia: Pre-Textos.
TRAPIELLO, A. (2007): La manía. Valencia: Pre-Textos.
TRAPIELLO, A. (2013): Miseria y compañía. Valencia: Pre-Textos.
TRAPIELLO, A. (2016): Sólo hechos. Valencia: Pre-Textos.
TRAPIELLO, A. (2017): Mundo es. Valencia: Pre-Textos.
TRAPIELLO, A. (2018a): Diligencias. Valencia: Pre-Textos.
TRAPIELLO, A. (2018b): «Galdós somos todos». Mercurio, 203 (en línea: <http://mercurio.fundacionjmlara.es/ediciones/2018/mercurio-203/galdos-somos-todos/>, consulta: 16 de junio de 2021).
TRAPIELLO, A. (2018c): «A Galdós le gustaban las mujeres y las historias de intriga amorosa». Tiempo de Canarias, 8 de diciembre (en línea: <https://tiempodecanarias.com/a-galdos-le-gustaban-las-mujeres-y-las-historias-de-intriga-amorosa>, consulta: 16 de junio de 2021).
TRAPIELLO, A. (2019): «Andrés Trapiello. Sobre Galdós». Youtube (en línea: <https://www.youtube.com/watch?v=YIDCMmIf9zA&ab_channel=ACEcultura>, consulta: 16 de junio de 2021).
TRAPIELLO, A. (2020a): Madrid. Madrid: Destino.
TRAPIELLO, A. (2020b): «Galdós era un forofo de la vida». El Cultural, 13 de febrero (en línea: <https://elcultural.com/andres-trapiello-galdos-era-un-forofo-de-la-vida>, consulta: 16 de junio de 2021).
YNDURÁIN, F. (1970): Galdós, entre la novela y el folletín. Madrid: Taurus.